Foglalkozások: informatika, fizika

Írjunk számfelismerő programot!

A kb. 2 órás foglalkozás célja, hogy a diákok megértsék, milyen módon tárolja és elemzi a gép a képeket/vonalas ábrákat.

A résztvevő 9-12. évfolyamos diákok saját maguk alkotnak egy olyan „mesterséges intelligencia” alapú eszközt, melyen keresztül megérthetnek néhány gépi tanulással kapcsolatos fogalmat. Aki erre a foglalkozásra jelentkezik, megismerkedhet a gépi tanulás egy specifikus esetével, amikor kézzel írt számjegyet klasszifikálunk/detektálunk Excelben megírt munkalapok használatával.

A klasszifikációt kétféleképp végezzük, egyrészt konvolúció használatával, pixeles képeken; másrészt pedig a számjegyet síkbeli (idő)függvényként leírva. Összehasonlítjuk a két módszer előnyeit, hátrányait; pontosságukat.

A foglalkozáson kb. 30 fő részvételét tudjuk biztosítani, de szükséges hozzá egy gépterem (Microsoft Excel programmal).

Drónok háborúja

A foglalkozás központi témája a drónvezérlés, amelyen keresztül a (10-12. osztályos) diákok - iskolában is megtanult - fizikai és alapvető programozási ismeretét hívjuk elő. A foglalkozás kb. 3 órás időtartamú, ami elméleti és gyakorlati részből áll, és egy kis verseny zárja, ugyanakkor játékos elemekkel is igyekszünk a diákok figyelmét megtartani.

A résztvevőket 3 fős csoportokra osztjuk. Kihelyezett foglalkozás esetén a drónok kényelmes reptetéséhez csoportonként kb. 30m2-re van szükség. Ez azt jelenti, hogy pl. 8 csoport esetén az igény kb. 240m2 (aula vagy tornaterem). A foglalkozás előkészítésében (ami itt a diákok előzetes felkészítését jelenti) és helyszíni megvalósításában is számítunk az informatika tanárok aktív közreműködésére.