Korábbi foglalkozások

Építs saját hidraulikus robotkart! - 2018/19 tanév

A 2-3 órás foglalkozás célja, hogy a résztvevők tapasztalatot szerezzenek a rögzített talppontú, 2-3-4 szabadsági fokú robotkarokról; megértsék azok működési elvét, működtetésének kihívásait.

A résztvevő 8-12. évfolyamos diákok megismerkednek különféle hajtásokkal, (vonóvezetékes, szervós, léptetőmotoros, pneumatikus, hidraulikus), majd ez utóbbi elv felhasználásával megépítenek egy robotkart (amit a foglalkozás végén elvihetnek).

A kar megépítése kapcsán szó esik a vezérlési feladatok nehézségeiről (direkt és inverz kinematika, ütközések), a megfogások problémáiról (merev, rugalmas megfogás, megfogótípusok), és számos olyan kérdésről is szó esik, mint pl. a robot teherbírása, kollaboratív robotika.

A foglalkozáson kb. 10 fő részvételét tudjuk biztosítani.

Építs saját áramkört! – LED mátrixkijelző építése - 2018/19 tanév

A kb. 3-4 órás foglalkozás célja, hogy a résztvevők az áramkör működési elvét megértsék, majd (programozási feladatok révén) működő áramkört készítsenek.

A résztvevő 10-12. évfolyamos diákok felismerik az informatika és az elektronika közti közvetlen kapcsolatot, bepillantást nyernek a periféria-készítés és az illesztőprogram-gyártás fogalmába.

A foglalkozás során a résztvevők egy 5×7-es LED mátrixot készítenek (forrasztópákát is használva), majd pedig azt multiplexelt módon meghajtják, karaktereket, tetszőleges ábrákat rajzolhatnak mikrovezérlő programozásával. E foglalkozás közben a résztvevők megismerik a multiplexelés alapelvét, vagyis azt, hogy miként lehet kevés be/kimenettel sok pixelt/szenzort működtetni; hogyan működnek a pályaudvari kijelzők vagy a fényerőszabályzott LED-es világítótestek.

A foglalkozás moduláris, igény szerint számos módon megvalósítható. A foglalkozáson kb. 12 fő részvételét tudjuk biztosítani.

Modulvilág – Bevezetés a mikrokontrollerek világába - 2018/19 tanév

A foglalkozás célja bemutatni és megkedveltetni 10-12. évfolyamos diákokkal a mikrokontrollerek és hozzájuk kapcsolható modulok működését, használatát gyakorlati példákon keresztül.

A kb. 2-3 órás foglalkozás során a diákok egy rövid előadás során megismerkednek a népszerű Arduino keretrendszerű mikrokontrollerrel, illetve különböző vezérelhető alkatrészekkel: LED-ekkel, szenzorokkal és azok működésének fizikájával. Ezután ízelítőt kapnak ezeknek az eszközöknek a programozásából, illetve az algoritmikus feladatmegoldásból.

A foglalkozás második felében a diákok 3 fős csoportban egy Arduino panelen kipróbálják az előkészített alkatrészeket, majd a foglalkozás zárásaként a diákoknak lehetősége van a használt eszközök egy tetszőleges kombinációjában saját alkalmazás összeállítására, aminek megvalósítására, leprogramozására oktatói segítséget kapnak.

A foglalkozáson kb. 9-12 fő részvételét tudjuk biztosítani.

3D nyomtatás: Amikor a képzelet valósággá válik - 2018/19 tanév

A kb. 2 órás foglalkozáson a résztvevők megismerkednek a mára széles körben elterjedt, gyors prototípusgyártási technikával, a 3D nyomtatással. A technológia alapelveinek áttekintése után bemutatjuk a diákoknak, hogy mi mindent lehet készíteni egy ilyen nyomtatóval. A foglalkozás során a diákok megismerkedhetnek a 3D tervezéssel, és lehetőségük lesz működés közben is megnézni egy 3D nyomtatót. A foglalkozás végén mindenki kap egy 3D nyomtatott emléktárgyat.

A foglalkozáson kb. 9-15 fő részvételét tudjuk biztosítani.

Vár a tér, a szimmetria csodálatos világa - 2018/19 tanév

A foglalkozás célja a 8-11. évfolyamos diákok bevezetése a térgeometria világába. A térbeli geometria megismeréséhez használt demonstrációs eszközök nagyban hozzájárulhatnak, hogy a diákok megérthessék az absztraktabb fogalmakat, és rálátásuk nyíljon azok közvetlen alkalmazására. Ezért szeretnénk néhány jól bevált, az életkori sajátosságoknak is megfelelő problémaszituációt bemutatni, amik később tovább építhetőek, és akár későbbi egyetemi tanulmányiakban is hasznos alapkövekként szolgálhatnak a térgeometria megértésében.

A foglalkozás során fokozatosan jutunk el az egyszerűbb alaptételektől a komplexebb konstrukciókig: érdekes népi feladványokkal kezdünk, majd megépítjük űrprogramunkhoz a „zseb-tetraédert”!

A foglalkozáson kb. 10-30 fő részvételét tudjuk biztosítani.

Szemünk előtt a matematika - 2018/19 tanév

A foglalkozás célja a 8-11. évfolyamos diákok megismertetése számelméleti fogalmakkal.

Természetes, hogy a középiskolai matematika órán a számokkal és a velük végzett műveletekkel foglalkozunk. Az interaktív foglalkozás keretében a népi fejtörőkből kiindulva, a klasszikus érdekességeken keresztül, a legmodernebb kutatásokban is megjelenő fraktál-sorozatokkal foglalkozunk. A foglalkozás során igyekszünk érzékszervekkel is felfoghatóvá tenni az algebrát: a számok segítségével jutunk olyan szemmel érzékelhető mintázatokhoz, amelyek megfigyelésével az egyszerű iskolai számelmélet új értelmet nyer. Ha a páros és páratlan szám fekete és fehér színben rajzolódik elénk, az így kapott, izgalmas minták elvezetnek minket a napjainkban is intenzíven kutatott tudományos kérdésekhez is. Mindehhez kultúrtörténeti feladványokat is mutatunk, amelyekkel kerek egésszé formáljuk az oktatásban gyakran egymástól távol állónak tűnő matematikai ismereteket.

A foglalkozáson kb. 10-30 fő részvételét tudjuk biztosítani.

Hogyan mentsük meg a világot mikrofluidikával? - 2018/19 tanév

Napjainkban a telefonok képernyőjén kívül a legtöbb technológia arra törekszik, hogy minél kisebb eszközöket hozzon létre. Mi történik akkor, ha egy egész laboratóriumot szeretnénk a tenyerünkbe hordozni? Mi történik, ha 1 ml vérből több vizsgálatot is szeretnénk elvégezni vagy, ha olyan mikron nagyságú részecskéket szeretnénk kiszűrni, amiből a vérben literenként van 2 darab? Ezekre a problémákra a mikrofluidika adhat választ.

A kb. 2 órás program alatt a 10-12 fős diákcsoportok megismerkedhetnek a mikrofluidikai eszközök működésével és felhasználásával. Betekintést nyerhetnek a PPKE-ITK Biomikrofluidikai laborjának munkájába, egy úttörő kutatási témába és elkészíthetik - akár otthon is - a saját kutató állomásaikat.

A rákellenes harc a konyhában kezdődik - 2018/19 tanév

A foglalkozás keretében a biológia tantárgyhoz kapcsolódunk, nevezetesen az orvostudomány, illetve a rákmegelőzés irányából. Valamennyien tapasztaljuk, hogy környezetünkben egyre nő a rákos megbetegedések száma. A napjainkban alkalmazott kemoterápiás kezelések a sejtek osztódását, illetve a tumoros sejtek új érhálózatának kialakulását különböző támadáspontokon befolyásolják. Tudjuk azonban, hogy a gyógyítás a megelőzéssel kezdődik. Szervezetünkben állandóan képződnek rosszindulatúan osztódó sejtek, de ezeket a szervezet természetes védelmi rendszere, az immunrendszer legyőzi, s így a folyamatokat egyensúlyban tartja. Ezen a MakerSpace foglalkozáson olyan ételeket fogunk előállítani, melyek a malignus folyamatok megelőzésében játszanak szerepet az immunitás erősítése, az antioxidáns hatás, illetve a nyers vitaminok felhasználása révén.

A háromórás foglalkozás végén lesz lehetőség a készített ételek elfogyasztására, illetve kóstolót is vihetünk haza belőlük.

Szív-és érrendszerünk működése - 2017/18 tanév

Elgondolkodtál már rajta, hogyan is működik a szíved és milyen fontos szerepe van az életedben? Biztos láttad már a könyvekben és tanultál róla. De nem lenne sokkal izgalmasabb, ha a saját EKG jeled, pulzusgörbéd, vérnyomásgörbéd tanulmányozásával megtudhatnád milyen csodálatosan is működik szív- és érrendszerünk?

Gyere el hozzánk és itt kipróbálhatsz különböző eszközöket és „vizualizálhatod” saját szíved és érrendszered működését. Bemutatásra kerül egy új, innovatív fejlesztésű vérnyomásmérő, amilyet még garantáltan nem láttál. Továbbá többet megtudhatsz arról, hogy milyen üzenetet hordoz az érrendszerünk és hogy a pulzusdiagnosztika segítségével, hogyan tudjuk ezt „elolvasni”.

Torpedó a tojástengeren

A foglalkozás célja, hogy felkeltse a 9-12. évfolyamos diákok érdeklődését a biológiai kutatások iránt, illetve hogy játékos formában megismerkedjenek a fehérjék kimutatásával.

A kb. 2 órás foglalkozás során a kutatásokban gyakran használt 96-lyukú lemezben játszhatják a diákok a jól ismert torpedó játékot fehérjékkel. A játék alapja a Biuret-próba, amiben a fehérjék kimutatását lila színreakció kíséri. A diákok először elhelyezik hajóikat a tengeren, azaz fehérje oldattal (pl. tojás) és vízzel töltik fel saját lemezüket, majd ezt egy lemezolvasóval ellenőrizzük. Ezt követően a két csapat egymás lemezén keresi meg az elrejtett hajókat nátrium-hidroxid és réz(II)-szulfát oldatok hozzáadásával. A „találatot” a fehérjék és réz-ionok alkotta komplex lila színe jelzi. A foglalkozás során a fehérjék elnyelése, a réz-szulfát színe és a reakció eredményeként látható lila szín egyaránt mérhető lemezolvasó segítségével vagy akár szabad szemmel is.

A foglalkozáson kb. 8-12 fő részvételét tudjuk biztosítani.

Virtuális valóság - 2017/18 tanév

Mi a valóság és mi csupán illúzió? Szeretsz utazni? Egy Föld körüli túra izgalmasan hangzik?

A virtuális valóság segítségével egy délután alatt egy Föld körüli túrára repítünk el titeket. Először mesélünk nektek egy kicsit arról, hogy mi is az a virtuális valóság, illetve, hogy működik a látásunk. Ezután közösen összebarkácsolunk mindenkinek egy személyre szabott „csoda szemüveget”, amit haza is vihettek magatokkal. Ne felejtsétek otthon az okostelefonotokat, mert arra szükségünk lesz, hogy „elutazhassunk” a világ különböző pontjaira!

Alkalmazott lézertechnológia a tudományban és a hétköznapi életben - 2017/18 tanév

Közösségi alkotóműhelyünknek (MakerSpace) ezen a foglalkozásán kézzel fogható közelségbe kerül résztvevőinkhez a lézervágási technika. Megismerkedhetsz a lézervágóval, megtudhatod, milyen lépések vezetnek az ötlettől a késztermékig. A tervezési folyamat során tanulhatsz a különböző vágási eljárásokról, megtudhatod, milyen szerepe van a lézervágónak a tudományos kutatás területén és elkészítheted személyre szabott karácsonyfadíszedet vagy kulcstartódat is.